تابش

ساخت وبلاگ

سوریهواکنش حزب‌الله و داعش به طرح عملیات زمینی عربستان و ترکیه

دبیر کل حزب‌الله طرح حمله زمینی به سوریه را ابتکاری برای محکم کردن جای پای ترکیه و عربستان در این کشور خواند. “دولت اسلامی” هم می‌گوید این طرح تغییری در وضعیت آنها ایجاد نخواهد کرد و جنگ با “کفار” ادامه خواهد یافت.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، روز سه‌شنبه (۲۷ بهمن/ ۱۶ فوریه) در واکنش به طرح عربستان و ترکیه برای آغاز عملیات زمینی در سوریه گفت که این دو کشور خواستار تداوم جنگ داخلی در سوریه‌اند و از توافق برای پایان دادن به بحران که منجر به ابقای بشار اسد در مسند قدرت خواهد شد، گریزان‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سید حسن نصرالله افزود برای مقام‌های آنکارا و ریاض که از شورشیان و مخالفان حامی براندازی رژیم بشار اسد حمایت می‌کنند، مقابله با “دولت اسلامی” (داعش) تنها بهانه‌ای است برای این‌که بتوانند در سوریه پایگاهی برای خود مهیا کنند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان که بخشی از نیروهای تحت فرمانش درگیر جنگ داخلی سوریه‌اند، در این سخنرانی ویدئویی خطاب به هوادارانش گفت: «ترکیه و عربستان می‌خواهند با محکم کردن جای پای خود در سوریه، با دیگر محورهای درگیر در این کشور مقابله کنند.»

به اعتقاد او “این دو کشور حاضرند جنگی منطقه‌ای یا جهانی به راه بیاندازند، اما نفرت‌شان از اسد موجب می‌شود که راه‌حل‌های سیاسی ممکن برای پایان دادن به بحران سوریه را نپذیرند.”

داعش عملیات زمینی عربستان را بی‌تاثیر می‌داند

هم‌زمان با واکنش حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان “دولت اسلامی” هم با انتشار سرمقاله‌ای در هفته‌نامه “النبا” که ارگان رسانه‌ای این شبکه تروریستی است، اعلام کردند که عملیات زمینی عربستان و ترکیه در سوریه ممکن است به پیچیدگی‌های موجود بیافزاید، اما تاثیر چشمگیری بر وضعیت “دشمنان این گروه” در سوریه نخواهد داشت.

داعش روسیه، ایران، رژیم بشار اسد و نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا را دشمنان خود در سوریه می‌داند.

به همین خاطر، استدلال آنها این است که مداخله نظامی عربستان فرق چندانی با مداخله نظامی شیعیان و کردها و روس‌ها نخواهد داشت و این نکات را در موضع رسمی خود هم منعکس کرده‌اند. در این سرمقاله تاکید شده که “داعش به مبارزه با کفار و مشرکان ادامه خواهد داد، صرف‌نظر از آن‌که آنها چگونه رنگ و زبان و میهن خود را تغییر می‌دهند.”

هم‌زمان با پیش‌روی‌های بی‌سابقه نیروهای حامی بشار اسد با پشتیبانی حملات هوایی روسیه برای بازپس‌گیری حلب، بزرگ‌ترین شهر سوریه، ترکیه و عربستان و برخی از هم‌پیمانان اروپایی آنها اخیرا خواستار پیاده‌سازی نیروهای زمینی در سوریه شده‌اند. آنها اعلام آمادگی کرده‌اند تا در صورت موافقت ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به رهبری آمریکا، عملیات زمینی در سوریه را آغاز کنند. قطر هم از جمله حامیان این طرح است.

حمله زمینی به خاک سوریه نیازمند تایید شورای امنیت سازمان ملل است. از آنجایی که ترکیه از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، مشارکت این کشور در حمله زمینی به خاک سوریه احتمال تقابل ناتو با مسکو را تقویت می‌کند و ممکن است مقدمه جنگی تمام‌عیار در منطقه خاورمیانه باشد.

بازپس‌گیری کنترل حلب به دست نیروهای حامی اسد با حمایت هوایی روسیه، بزرگ‌ترین پیروزی دولت سوریه در سال‌های اخیر خواهد بود و به اعتقاد ناظران سیاسی، امیدهای مخالفان سوری و حامیان غربی و عرب آنها برای سرنگونی رژیم اسد را از بین خواهد برد.

لینک منبع : دویچه وله

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 201 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 21:49

سوریهواشنگتن از برقراری آتش بس در سوریه در هفته جاری مطمئن نیست

ایالات متحده آمریکا از برقراری آتش بس در سوریه در هفته جاری، آنگونه که در کنفرانس مونیخ به توافق رسیده بود، شک دارد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به افزایش درگیریها در شمال سوریه گفت: “ما نمی خواهیم زمان دقیقی را بر اساس توافقنامه وین ارائه بدهیم. خشونتها متوقف خواهد شد، اما ما نمی دانیم که این فرایند چگونه شکل خواهد گرفت.”

تونر گفت آمریکا بمباران بیمارستان و مدرسه در حلب در روز دوشنبه را که منجر به کشته شدن ۵۰ غیرنظامی شد محکوم می کند، و آنرا غیرقابل قبول می داند. روسیه متهم است که “این حملات هوایی” را انجام داده، اتهامی که مسکو آنرا تکذیب می کند.

تونر گفت: “ما روی این موضوع تاکید داریم که خشونتها باید در ظرف هفته های جاری متوقف شود.”

جامعه بین المللی و از جمله ۵ کشور اصلی شورای امنیت، ترکیه و کشورهای عربی در کنفرانس مونیخ در روز پنجشنبه گذشته در حمایت از سوریه طرحی را برای آتش بس و کمک رسانی بشردوستانه در ظرف یک هفته تصویب کردند.

اما جنگ در سوریه در هفته جاری شدت گرفته، به ویژه در شمال این کشور که نیروهای رژیم اسد با پشتیبانی هوایی روسیه دست به حمله زدند و مناطقی را از کنترل مخالفان سوریه خارج کردند، و در همین حال جنگجویان کرد نیز مناطق مرزی سوریه با ترکیه را تصرف کردند که با واکنش ترکیه روبرو شد و امکان عملیات زمینی این کشور با مشارکت پادشاهی سعودی را مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که توپ در حال حاضر در زمین روسیه است، و این کشور هفته گذشته متعهد شد تا به خشونتها پایان دهد.

لینک منبع : العربیه فارسی

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 226 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 21:49

ازدواج دختربچه سوریکارزار مبارزه با ازدواج دختربچه‌های سوری و لبنانی

انتشار ویدئویی از ازدواج دختری ۱۲ساله‌ با مردی جاافتاده در لبنان، واکنش‌های متفاوت برانگیخت. شمار دختران لبنانی یا پناهجویان سوری که ناچار به ازدواج در کودکی می‌شوند، رو به ‌افزایش است.

دختر نوجوان ۱۲ ساله‌ای که لباس عروسی بر تن و تور سفید بر سر دارد، دست در دست و کنار مردی جاافتاده در کنار ساحلی آفتابی در لبنان در برابر دوربین عکاس ژست می‌گیرد و لبخند می‌زند. این مرد بی‌شک می‌تواند جای پدر او باشد، هرچند کت ‌و شلوار دامادی بر تن دارد.

واکنش رهگذران به این صحنه متفاوت است. عده‌ای می‌ایستند، گوشی تلفن همراه خود را درمی‌آورند و از این عروس ‌و داماد که عروس در واقع کودکی بیش نیست، عکس می‌گیرند. عده‌ا‌ی انگار که اصلا متوجه‌ی فاجعه‌ی عروسی کودکی نیستند، لبخندزنان به “تازه عروس ‌و داماد” تبریک می‌گویند.

بعضی‌ها هم خشمگین و عصبانی به “داماد” ناسزا می‌گویند و او را “مجرم” می‌نامند. داماد خونسرد به عابران عصبانی می‌گوید: «به شما ربطی ندارد. پدر و مادرش اجازه دادند او با من ازدواج کند.»

انتشار این ویدئو در “یوتیوب” واکنش‌های متفاوتی برانگیخته است. به گزارش روزنامه‌ی بریتانیایی “ایندیپندنت” ویدئو تاکنون بیش از یک میلیون و هفتصدهزار بار دیده شده است.

واقعیت اما این است که “عروس و داماد” این فیلم از سوی سازمان “کفا” در لبنان که با ازدواج کودکان مبارزه می‌کند، استخدام شدند تا با بازی کردن نقش عروس ‌و داماد توجه افراد را به این پدیده و مسئله حقوق کودک جلب کنند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که سالانه نزدیک به ۱۵ میلیون دختربچه مجبور به ازدواج می‌شوند. بسیاری از این دختربچه‌ها بیشتر از ۸ یا ۹ سال سن ندارند.

سازمان “کفا” قصد دارد توجه جهانیان را به پدیده غم‌انگیز ازدواج دختربچه‌ها به‌ویژه دختربچه‌های سوری و لبنانی جلب کند.

ازدواج دختربچه‌های سوری پناهجو

بیش از یک میلیون پناهجوی سوری در لبنان زندگی می‌کنند و بسیاری از خانواده‌های سوری از سر فقر دختربچه‌های خود را به مردانی که غالبا میانسال‌اند، شوهر می‌دهند. رسانه‌ها پیش از این گزارش دادند که بیشتر این مردان از دیگر کشورهای عرب منطقه به کمپ‌های پناهجویی سفر می‌کنند و در ازای پرداخت پول، دختربچه‌ای را می‌خرند و به عقد خود در می‌آورند.

کمیسیون ملی زنان در لبنان در سال ۲۰۱۵ لایحه‌ای را پیشنهاد کرد تا برای ازدواج دخترانی که سنشان کمتر از سن قانونی است، اجازه‌ی یک قاضی دادگاه شهروندی نیز ضروری باشد. در حال‌ حاضر تنها با اجازه‌ی یک حاکم شرع، دختربچه‌ها مجبور به ازدواج می‌شوند. پارلمان لبنان هنوز بررسی این لایحه را آغاز نکرده است.

بنا به قانون لبنان ازدواج دختربچه‌ها از سن ۱۴ سالگی قانونی است و در برخی مناطق این کشور دختربچه‌ها با اجازه‌ی والدین در سن ۸ یا ۹ سالگی هم شوهر داده می‌شوند.

مایا عمار، مدیر ارتباطات سازمان لبنانی “کفا” به “ایندیپندنت” گفت: «این ویدئو قرار بود شوک‌آور باشد. چون نفس ازدواج دختربچه‌ها پدیده‌ای شوکه‌کننده است.»

این سازمان لبنانی کارزار مبارزه با ازدواج دختربچه‌ها را با همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل متحد راه انداخته است. آن‌ها قصد دارند با ازدواج کودکان در ۱۰۰ کشور جهان مبارزه کنند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از هر سه دختر، یکی از آن‌ها زیر ۱۸ سال ازدواج می‌کند و یک‌سوم این دختران در زمان ازدواج کمتر از پانزده سال سن دارند. بنا به آمار، روزانه دست‌کم ۳۷هزار دختربچه عروس می‌شوند.

لینک منبع : دویچه وله

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 219 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 21:49

اسماعیل نجار کشورمعاون وزیر کشور: واحدهای مسکونی نوسازی شده در روستاها تا ۱۰ سال بیمه هستند

معاون وزیر کشور درباره نحوه انجام بیمه‌های ساختمانی در شهرها و روستاها گفت: تمام ساختمانهایی که در روستاها توسط بنیاد مسکن بازسازی و نوسازی شده‌اند تا ۱۰ سال بیمه خواهند بود.

اسماعیل نجار افزود: سالیانه حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها نوسازی و بازسازی می‌شوند که تا ۱۰ سال بیمه هستند.

وی افزود: برخی استان‌ها مانند گلستان در بحث بیمه حوادث ساختمانی پیشتاز هستند و در بخش شهری و روستایی اقدامات گسترده‌ای را انجام داده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: به همه استانداران و حتی دهیاران سطح کشور تاکید شده است این کار را به صورت جدی پیگیری کنند و بیمه را در سطح گسترده توسعه دهند. معتقدیم بیمه ضمن کاهش هزینه‌ها موجب اطمینان خاطر بیشتر مردم نیز می شود.

وی تاکید کرد: گسترش بیمه موجب کاهش زحمات دولت نیز خواهد شد. تا پیش از این بیمه‌ها تمایل نشان نمی‌دادند، امیدواریم با تصویب لایحه مرتبط با این بحث مشکلات مرتفع شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز (دوشنبه، ۱۲بهمن ماه)، در جریان بررسی لایحه بیمه اجباری حوادث طبیعی ساختمان با ۱۳۹ رأی موافق، بدون رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در جلسه با ارجاع آن به کمیسیون اقتصادی برای بررسی بیشتر موافقت کردند. پیش از این تصمیم، در بررسی ماده ۱ این لایحه که در خصوص جبران بخشی از خسارتهای مالی ناشی از حوادث طبیعی بود نمایندگان با ۱۰۴ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در جلسه با ماده یک آن موافقت نکردند.

لینک منبع : ایسنا

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 226 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 13:19

روهقیمت‌گذاری خودروهای داخلی تعیین تکلیف شد

با مواضع اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت و مصوبات جلسه شورای رقابت، تکلیف قیمت‌گذاری خودروهای داخلی تا اطلاع ثانوی تعیین شد.

در چند ماه گذشته موضوع چگونگی تعیین قیمت خودروهای داخلی دوباره به یکی از موضوعات روز این صنعت تبدیل شده بود.

در این زمینه زمزمه‌هایی در زمینه احتمال آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو و تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار شنیده می‌شد. این زمزمه‌ها در حالی بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چندین بار از نامه‌نگاری خود با شورای اقتصاد برای خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری و در نتیجه آزادسازی قیمت‌گذاری این محصول خبر داده بود.

با این حال محمدرضا نعمت زاده اخیرا از بی نتیجه بودن این نامه‌نگاری‌ها خبر داد. وی درباره تعیین تکلیف قیمت‌گذاری خودروهای داخلی، اظهار کرد: شورای اقتصاد هنوز نظر خود را درباره خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری اعلام نکرده است البته هنوز تصمیمی درباره قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا صورت نگرفته است.

در کنار این مواضع، جلسه شورای رقابت نیز اخیرا برگزار شده و در آن بر ادامه حضور این شورا در حوزه تعیین قیمت خودروهای داخلی تاکید شد. در این جلسه مصوب شد که شورای رقابت همچنان شرایط بازار خودرو را رصد کرده و تعیین قیمت خودروها همچنان براساس فرمول قیمت‌گذاری این شورا صورت خواهد گرفت.

در این شرایط با توجه به مواضع اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت و مصوبات جلسه شورای رقابت تکلیف قیمت‌گذاری خودروهای داخلی تا اطلاع ثانوی تعیین شد.

این وضعیت در حالی است که تا چند سال پیش، قیمت‌گذاری خودروهای داخلی توسط کمیته قیمت‌گذاری مستقر در وزارت صنایع و معادن وقت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صورت می‌گرفت با این حال پس از آن وظیفه قیمت‌گذاری به شورای رقابت محول شد.

لینک منبع : ایسنا

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 207 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 13:19

همراه اولهنگام سرقت تلفن‌همراه چه باید کرد؟

اگر گوشی همراهتان دزدیده شود چه می‌کنید؟ یا وقتی ناگهان متوجه می‌شوید که شارژ سیم‌کارت اعتباریتان را تمام کرده‌اید و دسترسی به خرید شارژ هم ندارید؟

همیشه مواقعی پیش می‌آید که کاربران تلفن‌همراه دچار درماندگی شوند. در این مواقع چه باید کرد؟

چتر اضطراری

تا حالا فکر کردید چرا همراه اول شعار خود را «هیچ‌کس تنها نیست» انتخاب کرده است؟ برای اینکه این اپراتور مدعی است تحت هیچ شرایطی مشترکان خود را تنها نمی‌گذارد. حتی اگر شارژشان به اتمام رسیده باشد. مشترکان اعتباری همراه‌اول می‌توانند در صورت پایان اعتبار شارژشان با وارد کردن کد دستوری #۲۶*۱۰* از سرویس‌های مختلف چتر اضطراری استفاده کنند. از طریق این سرویس می‌توان درخواست مکالمه اضطراری یا درخواست تماس و درخواست شارژ کرد. با کد #۲۶۱*۱۰* مشترکانی که شارژ کافی ندارند می‌توانند از همراه اول بخواهند که پنج دقیقه مکالمه رایگان داخل شبکه به ایشان ارایه کند یا با کد #۲۶۲*۱۰* از سایر مشترکان همراه‌اول بخواهند که با وی تماس بگیرند. همچنین با ارسال کد #۲۶۳*۱۰* و اعلام شماره مشترک مورد نظر، از سایر مشترکان همراه اول درخواست شارژ کنند.

پیشخوان اول

این روزها همراه اول ده‌ها سرویس مختلف دارد که برای فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی هر کدام از آن‌ها نیاز به کدهای مختلف است. اما چطور می‌توان تمامی این کدها را به‌خاطر سپرد؟ مثلا فرض کنید که در مسافرت هستید و می‌خواهید یک بسته پیامک تهیه کنید یا بین جابه‌جایی‌های شهری شارژ باتری‌تان در حال تمام شدن است و می‌خواهید خطتان را دایورت کنید، چطور کدها را پیدا می‌کنید؟

یکی از ساده‌ترین این راه‌ها نصب اپلیکیشن «پیشخوان اول» روی گوشی‌های اندرویدی است. کافی است برنامه را نصب کنید و با گشتن بین منوهایش، خدمات مورد نظرتان را پیدا و انتخاب کنید. این اپلیکیشن همه خدماتی که ممکن است، لازمتان شود را به صورت منظم و دسته‌بندی شده در خودش دارد و برایتان کدش را شماره‌گیری می‌کند؛ البته پس از اجازه شما! این بدان معنی است که هیچ کدی بدون اجازه شما شماره‌گیری نمی‌شود و استفاده از آن هیچ ریسکی ندارد.

ردیابی گوشی

همیشه وقتی گوشی افراد به سرقت می‌رود، دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند گوشی خود را بیابند، اما قبل از به سرقت رفتن گوشی باید این راهکارها را پیدا کرد. همراه اول به همین منظور سرویس ردیابی گوشی را برای مشترکان خود فراهم کرده است. مشترکان همراه‌اول برای ردیابی گوشی مفقود شده یا به سرقت رفته خود می‌توانند شماره سریال گوشی مفقود شده یا دزدیده شده را (مندرج روی جعبه گوشی) از طریق خطوط دایمی همراه‌اول، از طریق شماره‌گیری کد #سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۰* و یا ارسال کد ۲۱۴۱ به شماره ۱۰ اقدام کنند. سرویس ردیابی گوشی تا ۱۰ روز پس از دریافت شماره سریال، به جست‌وجوی گوشی مفقود شده می‌پردازد و در پایان در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می‌رساند تا وی سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذیربط پیگیری کند.

مشترکان همراه اول می‌توانند با گرفتن رمز دوم و عضویت در سرویس «همراه من»، علاوه بر استفاده از امکانات متنوع این سرویس، در صورت دزدیده شدن گوشی خود، سیم‌کارت خود را به راحتی بسوزانند.

در «همراه من» خدماتی به مشترکان دایمی ارایه می‌شود که دسترسی به آن‌ها با رمز عبور یک‌بار مصرف میسر نیست و نیاز است تا مشترک رمز دوم داشته باشد. علت نیاز به رمز دوم برای سرویس‌های ویژه این است که برخی از سرویس‌های موجود در «همراه من» مانند مشاهده ریز مکالمات حاوی اطلاعاتی شخصی و محرمانه هستند، لذا ارایه این سرویس‌ها با رمز عبور یک‌بار مصرف میسر نیست.

برای گرفتن رمز دوم می‌توانید درخواست فعال‌سازی خدمات غیرحضوری خود را با ارسال عدد ۱ به سامانه ۸۹۶۹ ثبت کرده و سپس جهت فعال‌سازی سرویس با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه به یکی از مراکز تلفن ثابت در تهران و یکی از ادارات مشترکان تلفن‌همراه در سایر استان‌ها مراجعه کنید.

پس از فعال‌سازی خدمات غیرحضوری، رمز دوم خود را با ارسال عدد ۳ به سامانه پیامکی ۸۹۶۹ و یا طی تماس با ۹۹۹۰ یا از طریق کد #۲۱۲*۱۰* دریافت کنید.

تماس بان

با سرویس «تماس‌بان» همراه اول حتی در هنگام در دسترس نبودن یا خاموش بودن تلفن‌همراه خود از کلیه تماس‌های دریافتی خود مطلع می‌شوید. چنانچه به علت در دسترس نبودن و یا خاموش بودن تلفن‌همراه خود قادر به دریافت تماس و پاسخگویی نباشید، «تماس بان» پس از اتصال مجدد شما به شبکه همراه اول، شماره تمام کسانی را که در این فاصله با شما تماس گرفته‌اند به همراه زمان تماس آن‌ها، در یک پیامک برای شما ارسال خواهد کرد.

فعال‌سازی سرویس تماس بان رایگان بوده و امکان استفاده از سرویس برای کلیه مشترکان دایمی و اعتباری همراه اول وجود دارد. مشترکان دایمی و اعتباری همراه اول می‌توانند با ارسال عدد ۱ لاتین به شماره ۹۹۱۴ سرویس «تماس بان» را فعال کنند.

لینک منبع : ایسنا

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 225 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 13:19

نماز خانه صادقیهتعدادی از چهره‌های ملی از جمله دکتر علی مطهری (نماینده مجلس)، دکتر حسین مظفر (نماینده مجلس و وزیر پیشین آموزش و پرورش)، دکتر کاظمی (وزیر پیشین رفاه)، دکتر حسینی (سفیر سابق ایران در عربستان و سنگال) و دکتر معینی (عضو کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس) روز جمعه ٢٣ بهمن ماه، در نماز خانه  اهل سنت صادقیه‌ تهران حضور پیدا کردند. 

دکتر عبدالرّحمن پیرانی، دبیرکلّ جماعت دعوت و اصلاح، در سخنانی از حضور مهمانان جلسه تشکر و ابراز امیدواری کرد که تعداد چنین نشست هایی در آینده بیشتر شود. وی با اشاره به آیات ١٣۶ و ١٣٧ سوره بقره ضمن یادآوری تأکیدات قرآن کریم مبنی بر ضرورت رواداری بین پیروان ادیان آسمانی، وحدت و همدلی بین پیروان مذاهب اسلامی را به طریق اولى، ضروری برشمرد و افزود: بزرگان اهل سنّت، انقلاب اسلامی ایران را واجد ظرفیت‌های ارزشمندی برای رفع کدورتهای تاریخی بین اهل سنّت و اهل تشیع می‌دانستند و البتّه این ظرفیت‌ها اکنون نیز موجود است. وی شکل گیری اختلافات جدید و تشدید اختلافات پیشین را برخاسته از اهداف سیاسی دانست و تصریح کرد: «در شرایط کنونی منطقه و جهان، ما شرعاً و عقلاً وظیفه داریم اخوّت و برادری را محکمتر کنیم و صفا و صمیمیّت سالهای آغازین انقلاب را بازگردانیم».

وی با اشاره به برخی بی‌مهری‌ها، بر ضرورت حفظ روحیه‌ی امید و نشاط و پرهیز از دو مقوله‌ی یأس، ناامیدی و عدم احساس مسؤولیت از یکسو و کینه‌ورزی و یا رویکرد خشونت‌آمیز از دیگر سو تأکید کرد و با اشاره به ظرفیتهای قانون اساسی و نیز مشارکت فعالانه، تأثیرگذار و مسؤولانه‌ی اهل سنّت در انتخاباتهای مختلف، ابراز امیدواری نمود که نمایندگان مجلس بتوانند در مقام قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین، نسبت به پیگیری مطالبات به‌حقّ اهل سنّت، جدّیت به خرج دهند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان با اشاره به ظرفیتهای موجود در این اتحادیه، برای رفع مشکلات بین اهل سنّت و اهل تشیع در سطح بین‌المللی، استفاده از این ظرفیت‌ها برای گفت‌وگوی دوجانبه بر سر گلایه‌های طرفین را ضروری و تلاش برای رفع مشکلات و توقف دشمنی‌ها و خشونت‌ورزی‌ها را مهم‌تر از جستجو برای یافتن مقصّر دانست. وی در پایان بر ضرورت پیگیری مطالبات اهل سنّت در قالب گفتمان حقوق شهروندی تأکید کرد. 

دکتر علی مطهری، نماینده‌ی فعلی مردم تهران در مجلس، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع نمازگزاران اهل سنّت، نماینده‌ی مجلس را نماینده‌ی همه‌ی مردم ایران و از جمله اهل سنّت دانست که باید از حقوق اهل سنّت و نیز سایر اقوام و مذاهب دفاع کند. وی سپس با اشاره به نظرات آیت‌الله بروجردی و شهید مطهری، ضرورت تأکید بر مشترکات میان مذاهب و پرهیز از پرداختن به اختلافاتی که بیشتر تاریخی هستند را یادآور شد و تصریح کرد: «لازم است ضمن درک حساسیت برخی نهادهای امنیتی نسبت به نفوذ احتمالی گروههای تندرو فعال در خاورمیانه، نباید ترس بیجا وجود داشته باشد.» مطهری سپس با بیان اینکه استفاده از افراد توانمند اهل سنّت در مناصب حکومتی از جمله وزارت، موجب همدلی و اتحاد بیشتر می‌گردد، گفت: «صحبت کردن از وحدت اسلامی، نباید فقط در مقام حرف باشد و بلکه باید در عمل نشان داده شود.»

در ادامه، دکتر حسین مظفر، وزیر پیشین آموزش و پرورش و نماینده‌ی فعلی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جغرافیای وسیع و متنوع مذهبی و قومی ایران، لزوم تأکید و تمرکز بر مشترکات فراوان بین مذاهب را یادآور شد. وی همچنین با بیان اینکه در دوران وزارت خود در دولت اصلاحات، از ظرفیتهای اهل سنّت در پستهای مدیریتی استفاده کرده، نسبت به حاکم کردن فضای صمیمانه و مشفقانه در کشور و حرکت به سوی ایرانی آزاد و آباد ابراز امیدواری نمود.

دکتر سید محمد حسینی، سفیر سابق ایران در عربستان سعودی، با ذکر روایاتی از امام صادق (رض) بر نزدیکی و ارتباط تنگاتنگ اهل سنّت و اهل تشیع و لزوم همدلی آن‌ها با یکدیگر تأکید کرد و اهل سنّت و اهل تشیع را دو بال جهان اسلام دانست که هردو برای پرواز امت اسلامی ضروری هستند و اگر هریک از آن‌ها دچار مشکل شود، آفاتی چون داعش به بار می‌آید. وی با اشاره به تلاشهایی که در دوران حضور خود به عنوان سفیر در عربستان، در جهت تقویت اتحاد بین مسلمانان انجام داده بود، گفت: «اگر رسول خدا (ص) اکنون زنده بود، از هیچ چیز به اندازه اتحاد بین دو طایفه اهل سنّت و اهل تشیع خشنود نمی‌شد». وی همچنین بر ضرورت تلاش نمایندگان مجلس برای حاکم کردن شایسته سالاری و زدودن نگرانیهای امنیتی موجود، تأکید کرد.

پرویز کاظمی، وزیر پیشین رفاه و تامین اجتماعی در سخنانی با تأکید بر تحقق عملی اتحاد بین شیعه و سنی در سالهای آغازین انقلاب و به‌ویژه دوران دفاع مقدس، مسئله‌ی اصلی کشور را نه در بحث شیعه و سنی، بلکه در مسائل اقتصادی که تمام اقشار ملت ایران با آن درگیر هستند، دانست و تصریح کرد: «ایجاد تحریم‌ها که ناشی از بی‌تدبیری و عدم درایت کافی بود، علاوه بر خسارتهای مادی فراوانی که در جنگ هم آن‌ها را تجربه کردیم، ما را دچار خسارات معنوی بسیاری نظیر تفرقه، جدایی و آسیب دیدن بزرگانمان نیز نمود؛ خسارتهایی که با تدبیر، می‌شد از وقوع آن‌ها پیشگیری کرد.» کاظمی سپس به مسئله‌ی حفظ سرمایه‌های انسانی پرداخت و با اشاره به مسئله‌ی مهاجرت نخبگان و فرهیختگان از همه‌ی اقشار ملت به خارج از جهت ادامه تحصیل، بحثهای اصلی کشور را بحثهای مدیریتی دانست.

سپس دکتر معینی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه اهل سنّت ایران جزئی جدایی‌ناپذیر از ملت ایران هستند، گفت: «وظیفه‌ی نماینده این است که صدای ملت باشد و بنابراین باید صدای اهل سنّت هم باشد.» وی همچنین گفت که نماینده می‌تواند پل ارتباطی مردم با مسئولان باشد و اهل سنّت می‌توانند با برقراری ارتباط با تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران از طریق نمایندگان خود و در کنار آن با تأکید بر مشترکات، مطالبات و حقوق خود را به شیوه‌ی فعالانه پیگیری نمایند.

دکتر محمدرضا فاکر از دیگر چهره‌های حاضر در نشست نیز با تأیید بر مشکلات و تبعیضهای ناروای موجود علیه اهل سنّت، چه ایرانیان اهل سنّت و چه افغانهای ساکن در ایران، ابراز امیدواری کرد که قدمهای عملی در راستای رفع و کاستن هرچه بیشتر تبعیض‌ها برداشته شده و رضایت اهل سنّت به دست آید.

در این دیدار که به میزبانی هیأت امنای مسجد صادقیه برگزار شد، ابتدا دکتر لقمان ستوده، فعال مدنی اهل سنّت و مسئول هیأت امنای مسجد صادقیه، ضمن خیرمقدم به مهمانان، با اشاره به اینکه رأی دادن و مشارکت در انتخابات، یک حق شهروندی است، آن را نوعی شهادت و گواهی در پیشگاه خداوند و مردم نیز دانست که نیازمند یک شناخت مطلوب است و باید مبتنی بر صدق و راستی صورت پذیرد. وی در ادامه، رأی هر شهروند ایرانی را در تعیین سرنوشت کشور مؤثر خواند و از اینکه نامزدهای مهمان، این واقعیت را به درستی فهم کرده و با پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات اقشار مختلف جامعه، سعی در تعقیب زمینه‌های تحول‌آفرین به شکل مثبت دارند تقدیر و تشکر کرد و به آنان بابت حضور صمیمانه‌شان در جمع شهروندان اهل سنّت تهران خوشامد گفت.

دکتر جلال جلالی‌زاده، نماینده‌ی پیشین مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، در این دیدار ضمن تبرئه‌ی اهل سنّت از هر گونه رفتارهای آلوده به خیانت و وحدت‌شکنی نسبت به ایران اسلامی، اظهار داشت: «اهل سنّت ایران در هیچ انتخاباتی نبوده که حضور فعالی نداشته باشد و اگر توجه شود دور‌ترین شهر کردستان با دور‌ترین شهر بلوچستان همواره پیشتاز رأی دادن به رؤسای جمهور بوده‌اند.»

مهندس اقبال محمدی نماینده‌ی سابق مردم مریوان و سروآباد در مجلس نیز با اشاره به یکی از بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه هر کس میان شیعه و سنی اختلاف بیندازد، نه شیعه است و نه سنی، اظهار داشت که: «ما اهل سنّت خواهان اجرای اصول ۱۲ و ۱۵ قانون اساسی هستیم.» وی ضمن اینکه اهل سنّت ایران را پیشگام پاسداری و مرزبانی از ایران آنهم بصورت داوطلبانه خواند، افزود: «این حق اهل سنّت است که به‌عنوان شهروندان درجه دوم یا سوم از آن‌ها یاد نشود.» وی همچنین ضمن اشاره به اثرگذاری آرای اهل سنّت بر نتایج انتخابات بیان داشت: «ما اهل سنّت همواره در بحث مشارکت سیاسی حضور فعال داشت‌هایم؛ ما ایرانی هستیم و به ایرانی بودن خود می‌بالیم و خدا را بابت امنیت موجود شاکریم.»

رحیم واحدی، دبیر انجمن حمایت از مصدومان شیمیایی سردشت نیز ضمن اشاره به آمار شهدای اهل سنّت در جنگ تحمیلی و پایمردی اهل سنّت در این دوران افزود: «اما متأسفانه وقتی امنیت به جامعه باز می‌گردد و اهل سنّت هم می‌خواهند در مدیریت حکومت و تقسیم مناصب با سایر هموطنانشان شریک و سهیم باشند، جایگاهی برای آن‌ها وجود ندارد.»

حمزه شیخه‌پور، رییس شورای مساجد اهل سنّت تهران وابسته به جماعت دعوت و اصلاح، با اشاره به مشکلات اهل سنّت در تهران، دو مورد از آن‌ها را که به زعم وی در رأس مسائل قرار دارند اینگونه برشمرد: نخست «عدم رعایت حقوق شهروندی به گونه‌ای برابر» و دوم «وجود نگاه امنیتی نسبت به اقلیتهای مذهبی خصوصاً اهل سنّت». وی همچنین به بیان چندی از مشکلات برخی از مساجد اهل سنّت در تهران پرداخت و نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی ذیربط را در تعامل با اقلیتهای مذهبی ضروری دانست.

لینک منبع: اصلاح وب

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 232 تاريخ : سه شنبه 27 بهمن 1394 ساعت: 18:25

اهدای قرآن برای اولین بار در یونان توسط یک روزنامه ی پر تیراژ

اهدای قرآن در یونانبه گزارش پایگاه خبری «Yeni Safak»، اهدای نسخه‌های قرآن به خوانندگان روزنامه برای اولین بار در تاریخ این کشور که اکثر مردم آن مسیحی ارتدکس هستند، دیروز، ۲۵ بهمن انجام شد.

در راستای برنامه این روزنامه برای انتشار رایگان یک کتاب مقدس در هر هفته، در این هفته ترجمه قرآن کریم به زبان یونانی از سوی تو ویما منتشر می‌شود.

این اولین بار است که کتاب مقدس اسلام در جامعه یونان توزیع می‌شود.

مسلمانان به صورت رسمی یک اقلیت دینی شناخته می‌شوند که عمدتاً ترک، پوماک و آلبانیایی‌تبار هستند.

براساس آمار منتشر شده از سوی مؤسسه تحقیقاتی «پیو» تعداد مسلمانان یونان در سال ۲۰۱۰ حدود ۵۰۰ هزار نفر بوده است که حدود ۵ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

لینک منبع: خبرگزاری ایکنا

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 222 تاريخ : دوشنبه 26 بهمن 1394 ساعت: 18:52

 در این فیلم که در شبکه اجتماعی «یوتیوب» منتشر شده، طی سؤالاتی که از کودکان مسلمان پرسش‌می‌شود؛ آن‌ها به زبانی ساده و به‌دور از هر آلایشی به ترتیب به این سه سؤال پاسخ می‌د‌هند که ۱. تصورت از پیامبر(ص) چیست؟ ۲. بزرگترین مشکل جهان چیست؟ و ۳. اگر رسول اکرم(ص) الان اینجا بود به او چه می‌گفتی؟

این پاسخ‌ها در عین تنوع، شنیدنی است.

تصورت از پیامبر(ص) چیست؟

«پدر و مادرم به من آموختند که محمد(ص) الگو بود»

«حضرت محمد(ص) ایمان داشت که خدا به هنگام نیاز او را یاری می‌دهد»

«محمد(ص) فرد خوبی است و هرگز به آدم‌ها دروغ نمی‌گوید»

«شنیدم که او با کودکان بازی می‌کرد» …

بزرگترین مشکل جهان چیست؟

«بزرگترین مشکل جهان فقر است»

«پول»

«گرسنگی» ….

اگر رسول اکرم(ص) الان اینجا بود به او چه می‌گفتی؟

«فکر کنم اگر محمد(ص) زنده بود، کسانی را که می‌جنگند، به صلح فرا می‌خواند»

«از مردم می‌خواست که اطعام کنند»

«به مردم یاد می‌داد تا به فقیران کمک کنند»…

برای دریافت اینجا کلیک کنید!

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 227 تاريخ : دوشنبه 26 بهمن 1394 ساعت: 18:52

مکان تولید محصولات اپل

اپلآیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا شرکت اپل محصولاتش را در چین تولید می‌کند؟ احتمالا بسیاری از شما تصور می‌کنید علت اینکه آیفون در آمریکا تولید نمی‌شود، قیمت پایین نیروی کار و ارزان تمام شدن هزینه تولید در چین است ولی راز اصلی تولید آیفون در چین فراتر از هزینه است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در مورد اینکه چرا اپل محصولاتش را در آمریکا تولید نمی‌کند می‌نویسد: استیو جابز در زمان حیاتش در مورد تولید آیفون در چین مورد سئوال قرار گرفت که چرا اپل پس از سال ۲۰۰۰ محصولاتش را در آمریکا تولید نمی‌کند؟ تا پیش از سال ۲۰۰۰ اپل محصولات خود را در امریکا تولید می کرد ولی اکنون عمده گوشی های آیفون در چین تولید می‌شوند.

در مهمانی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، استیو جابز و دیگر مدیران ارشد سیلیکون ولی را برای شام دعوت کرده بود، این سوال از استیو جابز پرسیده شد که چرا اپل محصولات خود را در ایالات متحده تولید و مونتاژ نمی‌کند؟

استیو جابز در پاسخ به این سوال گفت: علت تولید آیفون در چین ، علاوه بر ارزان بودن نیرو، تخصص و اطلاعات و کار خوب آنهاست. همچنین کارخانه های چین بسیار پیشرفته و مجهزتر از کارخانه های آمریکا هستند.

وی افزود: ما نیاز به ۸۷۰۰ مهندس صنعتی برای کنترل ۲۰۰,۰۰۰ کارگر خط تولید داریم. برای یافتن ۸۷۰۰ مهندس کاردان و ماهر در آمریکا حدودا باید ۹ ماه زمان صرف کنیم. ولی برای یافتن این تعداد نیروی متخصص در چین تنها دو هفته زمان نیاز است.

در کنار این مزایا، سرعت خطوط تولید و نیروها در چین فوق العاده زیاد است و همچنین نیروها با تخصص هایی که ما به آنها نیاز داریم در آمریکا زیاد نیستند. به طور کلی دلیل اصلی تولید محصولات در چین، نیروی ارزان نیست بلکه وجود کارخانه های بسیار پیشرفته تر، تعداد زیاد نیروی متخصص در چین و سرعت عمل بالای نیروها است که ما را به تولید محصولاتمان در چین پایبند می کند.

اینها دلایلی هستند که اپل چین را برای تولید محصولاتش بر می گزیند. با این تفاسیر نباید تصور کرد، هر محصولی که ساخت چین است کیفیت پایینی دارد.

شاید بارها در پشت محصولات اپل جمله Designed by Apple in Califoia, assembled in China را مشاهده کرده اید و با خود گفته اید چرا اپل محصولات خود را در آمریکا تولید نمی کند.

شروع این مسئله به زمانی بر میگردد که که آیفونهای ۲G اولیه به راحتی خراش برمی داشت و استیو جابز از این بابت نگران بود، چرا که در این آیفونها به جای شیشه از پلاستیک استفاده می‌شد و به طور حتم مردم در جیب خود اشیای فلزی مانند کلید حمل می‌کنند که در نهایت باعث خراشیدگی صفحه نمایش آیفون می‌شد.

سر انجام اپل که خواستار تعداد زیادی صفحه نمایش برای آیفون ۲G بود، ساخت صفحه نمایش‌ها را به چین واگذار کرد تا عرضه آنها عقب نیفتد. بعد از این سفارش بلافاصله هشت هزار کارگر مشغول به کار شدند و طی ۹۶ ساعت توانستند ۱۰ هزار صفحه نمایش از جنس شیشه برای آیفون تولید کنند.

مدیران اپل که از این سرعت و انعطاف پذیری کارگران چینی متحیر شده بودند تصمیمات جدیدی راجع به تولید محصولات خود گرفتند. اکنون شرکت فاکسکان و پگاترون دو کارخانه مهم در چین است که محصولات اپل را مونتاژ می کنند.

لینک منبع: ایسنا

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 211 تاريخ : دوشنبه 26 بهمن 1394 ساعت: 18:52

هزینه های بالای اینترنت همراه و محدود بودن حجم بسته های اینترنتی موبایل، لزوم توجه به میزان استفاده و مدیریت آن را بیش از پیش کرده است. اما چگونه میتوان بدون دردسر زیاد و روش های پیچیده، این کار را انجام داد؟

ترفندهایی برای کاهش مصرف بسته‌ اینترنت همراه

همیشه نیاز نیست راه های پیچیده ای را در پیش بگیرید تا بتوانید از هزینه‌هایی که باید بابت استفاده از اینترنت تلفن همراهتان بپردازید کم کنید.

گاه می‌توان با چند ترفند ساده به میزان قابل توجهی در هزینه‌های مربوط به داده‌های موبایل صرفه جویی کنید. این چند راه ساده، پیشنهادهایی در این زمینه هستند:

-ضمیمه‌های (Attachments) ایمل‌ها را از طریق WiFi دانلود کنید.

اغلب ما برای مدیریت ایمیل‌های خود در دستگاه های تلفن هوشمند از نرم‌افزارها استفاده می‌کنیم و اغلب این نرم‌افزارها، به محض باز کردن یک ایمیل، فایل ضمیمۀ آن را نیز دانلود می‌کنند که اغلب این شامل میزان قابل توجهی از دانلود محدود داده‌های گوشی همراه شما می‌شود.

اما نکته مثبت این است که اغلب این نرم افزارها گزینه‌هایی برای غیرفعال‌سازیِ این عملیات دارند و شما می‌توانید با انتخاب آن گزینه، تنها در زمانی که به اینترنت وای‌فای متصل هستید فایل های ضمیمۀ ایمیل‌هایتان را دانلود کنید.

بنابراین، همین امروز به قسمت تنظیمات نرم‌افزار مربوطه در گوشی موبایلتان رجوع کنید.

-یک نرم‌افزار فشرده‌سازی داده نصب کنید.

این نرم‌افزارها میسر داده‌های شما را تغییر داده و با گذر از طریق یک سرور ثالث، آن‌ها را با یک وضعیت فشرده شده برای شما باز-ارسال می‌کنند.

برخی از نرم‌افزارهای این حوزه مانند Opera Max و Onavo Extend این قدرت جادویی را دارند تا تمام داده‌های ورودی به تلفن هوشمند شما را فشرده سازی کنند و تنها به داده‌های مرورگرهای شما اکتفا نمی‌کنند.

مرورگرهای کروم و Opera نیز افزونه‌هایی برای این منظور دارند، اما این افزونه ها تنها داده‌های انتقالی از مسیر مرورگرها را فشرده می‌سازد و به دادۀ مصرفی دیگر نرم‌افزارهای کاربردی شما کاری ندارد.

-محدود کردن استفادۀ دستگاه‌های متصل

اگر از دستگاه تلفن خود به عنوان مودم استفاده می کنید تا دیگر دستگاه های دیجیتال بتوانند از طریق آن به وب متصل شوند، همین الان باید استفادۀ دیگر دستگاه ها را محدود کنید؛ چرا که ممکن است بسیار بسیار سریعتر از آنچه که حتی تصورش را هم بکنید حجم داده‌های اینترنت موبایل خود را از دست بدهید.

نرم‌افزار Tripmode به شما در این راه کمک زیادی می‌کند. این نرم‌افزار که هم اکنون برای ویندوز و مک ارائه می‌شود، دانلود و نیز آپلود تمام نرم‌افزارها و دستگاه‌ها از اینترنت ارزشمند موبایل شما را قطع می‌کند، مگر آن‌هایی را که در فهرست سفید خود قرار دهید.

این بدان معنی است که هیچ دانلود خودکار یا به روزرسانی و یا همگام‌سازی (Sync)داده ها بر روی سیستم های شما بدون اطلاعتان صورت نخواهد گرفت و مجموع این‌ها، کمک شایانی به مدیریت داده‌های موبایل شما خواهد کرد.

منبع لینک: عصر ایران

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 235 تاريخ : دوشنبه 26 بهمن 1394 ساعت: 13:25

ایهود اولمرت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی که به اتهام دریافت رشوه و برخی مسائل دیگر به ۱۹ ماه حبس محکوم شده است، فردا دوشنبه راهی زندان می شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از رسانه های صهیونیستی، اولمرت به خاطر دریافت رشوه در جریان پرونده بزرگ “هولیلند” در قدس اشغالی طی سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ که شهردار قدس بود، باید ۱۸ ماه حبس بکشد. همچنین هفته گذشته به خاطر مختل کردن فعالیت دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی یک ماه دیگر به مدت حبس وی اضافه شد. او قصد داشته شولا زاکن سردفتر سابق خود را قانع کند که علیه او شهادت ندهد.

اولمرت ۷۰ ساله که طی سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود، فردا دوشنبه به زندان معسیاهو در رمله واقع در مرکز فلسطین اشغالی منتقل خواهد شد. او مدت حبس خود را در کنار موشه کاتساف نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی سپری خواهد کرد که به اتهام تجاوز جنسی به ۷ سال زندان محکوم شده است.

زندان معسیاهو که به اسم نگهبان معبد یهودی نامگذاری شده است، دارای بخشی است که تنها شخصیت های رسمی در آن حبس خواهند شد.

تاکنون آریه درعی وزیر امور داخلی کنونی رژیم صهیونیستی مدت ۲۲ ماه در این زندان حبس بوده است. او که طی سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ وزیر داخلی رژیم صهیونیستی بود، به اتهام فساد به ۲۲ ماه حبس محکوم شد.

رهبر تندرو حزب شاس در ژانویه گذشته بار دیگر به جای سیلوان شالوم که پس از محکوم شدن به اتهام تجاوز جنسی از سمت خود استعفا کرد، به عنوان وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی انتخاب شد.

همچنین شلومو بن عزری وزیر بهداشت سابق رژیم صهیونیستی که او نیز عضو حزب شاس است، به اتهام فسادو مختل کردن روند رسیدگی به پرونده اش به مدت ۶ ماه در زندان معسیاهو بازداشت بوده است.

در همین راستا، سازمان زندان های رژیم صهیونیستی تاکید کرد که ایهود اولمرت عضو سابق حزب راست گرای لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو در بخش ۱۰ زندان معسیاهو حبس خواهد شد.

این بخش از زندان، دارای ۶ سلول است.

منبع لینک: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 215 تاريخ : دوشنبه 26 بهمن 1394 ساعت: 13:25

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا شرکت اپل محصولاتش را در چین تولید می‌کند؟ احتمالا بسیاری از شما تصور می‌کنید علت اینکه آیفون در آمریکا تولید نمی‌شود، قیمت پایین نیروی کار و ارزان تمام شدن هزینه تولید در چین است ولی راز اصلی تولید آیفون در چین فراتر از هزینه است.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در مورد اینکه چرا اپل محصولاتش را در آمریکا تولید نمی‌کند می‌نویسد: استیو جابز در زمان حیاتش در مورد تولید آیفون در چین مورد سئوال قرار گرفت که چرا اپل پس از سال ۲۰۰۰ محصولاتش را در آمریکا تولید نمی‌کند؟ تا پیش از سال ۲۰۰۰ اپل محصولات خود را در امریکا تولید می کرد ولی اکنون عمده گوشی های آیفون در چین تولید می‌شوند.

در مهمانی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، استیو جابز و دیگر مدیران ارشد سیلیکون ولی را برای شام دعوت کرده بود، این سوال از استیو جابز پرسیده شد که چرا اپل محصولات خود را در ایالات متحده تولید و مونتاژ نمی‌کند؟

استیو جابز در پاسخ به این سوال گفت: علت تولید آیفون در چین ، علاوه بر ارزان بودن نیرو، تخصص و اطلاعات و کار خوب آنهاست. همچنین کارخانه های چین بسیار پیشرفته و مجهزتر از کارخانه های آمریکا هستند.

وی افزود: ما نیاز به ۸۷۰۰ مهندس صنعتی برای کنترل ۲۰۰,۰۰۰ کارگر خط تولید داریم. برای یافتن ۸۷۰۰ مهندس کاردان و ماهر در آمریکا حدودا باید ۹ ماه زمان صرف کنیم. ولی برای یافتن این تعداد نیروی متخصص در چین تنها دو هفته زمان نیاز است.

در کنار این مزایا، سرعت خطوط تولید و نیروها در چین فوق العاده زیاد است و همچنین نیروها با تخصص هایی که ما به آنها نیاز داریم در آمریکا زیاد نیستند. به طور کلی دلیل اصلی تولید محصولات در چین، نیروی ارزان نیست بلکه وجود کارخانه های بسیار پیشرفته تر، تعداد زیاد نیروی متخصص در چین و سرعت عمل بالای نیروها است که ما را به تولید محصولاتمان در چین پایبند می کند.

اینها دلایلی هستند که اپل چین را برای تولید محصولاتش بر می گزیند. با این تفاسیر نباید تصور کرد، هر محصولی که ساخت چین است کیفیت پایینی دارد.

شاید بارها در پشت محصولات اپل جمله Designed by Apple in Califoia, assembled in China را مشاهده کرده اید و با خود گفته اید چرا اپل محصولات خود را در آمریکا تولید نمی کند.

شروع این مسئله به زمانی بر میگردد که که آیفونهای ۲G اولیه به راحتی خراش برمی داشت و استیو جابز از این بابت نگران بود، چرا که در این آیفونها به جای شیشه از پلاستیک استفاده می‌شد و به طور حتم مردم در جیب خود اشیای فلزی مانند کلید حمل می‌کنند که در نهایت باعث خراشیدگی صفحه نمایش آیفون می‌شد.

سر انجام اپل که خواستار تعداد زیادی صفحه نمایش برای آیفون ۲G بود، ساخت صفحه نمایش‌ها را به چین واگذار کرد تا عرضه آنها عقب نیفتد. بعد از این سفارش بلافاصله هشت هزار کارگر مشغول به کار شدند و طی ۹۶ ساعت توانستند ۱۰ هزار صفحه نمایش از جنس شیشه برای آیفون تولید کنند.

مدیران اپل که از این سرعت و انعطاف پذیری کارگران چینی متحیر شده بودند تصمیمات جدیدی راجع به تولید محصولات خود گرفتند. اکنون شرکت فاکسکان و پگاترون دو کارخانه مهم در چین است که محصولات اپل را مونتاژ می کنند.

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 212 تاريخ : دوشنبه 26 بهمن 1394 ساعت: 13:25

کنست اسرائیلنماینده کنست رژیم صهیونیستی: چیزی به اسم فلسطین وجود ندارد!!

نماینده کنست رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تمسخر آمیز مدعی شد که چیزی به اسم فلسطین وجود ندارد. وی در بیان ادعای مضحک خود گفته است که در عربی حرف “پ” وجود ندارد بنابراین کلمه “Palestine ” ساختگی می باشد!!

 به نقل از رسانه های صهیونیستی، عنات برکو نماینده کنست از حزب تندروی لیکود روز چهارشنبه گذشته در سخنانی در نشست کنست پیرامون راه حل تشکیل دو کشور در استدلالی بی اساس و مضحک مدعی شد که حرف پ در عربی وجود ندارد، بنابر این چیزی هم به اسم فلسطین وجود ندارد.

این اظهارات وی با انتقادات گسترده ای همراه بوده و بسیاری او را به تمسخر گرفته اند تا جایی که یک نماینده دیگر کنست از حزب میرتس به او گفته که تو یک ابله هستی.

برکو پس از اینکه به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، به ناچار عنوان کرد که شکی در این نیست که در همسایگی ما تشکیلات خودگردان فلسطین وجود دارد. وی بار دیگر تاکید کرد که منبع اصلی اسم فلسطین برای همگان مشخص است اما با این حال هیچ اشاره ای به این منبع نکرد.

برکو که با اظهارات جنجالی خود موجب شد شماری از اعضای کنست جلسه را ترک کنند، پروفسوری متخصص در علم انفجار است. او در پایان سخنانش خواستار اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در مرزهای اسرائیل شد و گفت که برخی نمایندگان عرب کنست به دنبال تشکیل کشور فلسطین بزرگ هستند.

لازم به ذکر است که عنات برکو نماینده حزب لیکود در کنست رژیم صهیونیستی از پدر و مادری یهودی به دنبال آمده و از عراق به اسرائیل مهاجرت کرده اند. او ۲۵ سال در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی خدمت کرده است و اکنون به درجه سرهنگی رسیده است.

لینک منبع : مرکز اطلاع رسانی فلسطین

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 214 تاريخ : شنبه 24 بهمن 1394 ساعت: 17:04

ارگمانآشنایی با رئیس جدید سازمان شاباک

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پس از پایان مدت ریاست یورم کوهن رئیس سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی “شاباک” ، نداو ارگمان را به عنوان رئیس جدید این سازمان انتخاب کرد.

 به نقل از رادیو عبری، شاباک مستقیما زیر نظر دولت اسرائیل می باشد و بخش اعظم رهبران گروه های مقاومت در داخل فلسطین توسط عناصر این سازمان ترور شده اند.

لازم به ذکر است که یورم کوهن رئیس سابق شاباک سرکوب مبارزان فلسطینی را در کارنامه سیاه خود دارد.

ارگمان ۵۵ سال دارد و دارای سه فرزند است و قبلا معاون رئیس شاباک بوده است.

او چندین سمت دیگر را نیز عهده دار بود که ذیلا می آید:

مدیر بخش عملیات، نماینده سازمان شاباک در آمریکا، نماینده رژیم صهیونیستی در آژانس بین المللی انرژی اتمی به مدت چندین سال، فعالیت در آژانس انرژی اتمی اسرائیل به مدت یک سال.

از جمله ماموریت های اصلی ارگمان می توان به مقابله با انتفاضه قدس و تونل های غزه اشاره کرد.

ارگمان مسئول کمیته ترور شهید احمد جعبری جانشین فرمانده کل گردان های شهید عزالدین قسام بود.  

انتخاب ارگمان در سایه نقش آفرینی وی در زمینه سرکوب انتفاضه نخست، نشانگر تصمیم اسرائیل برای اشراف اطلاعاتی بر کرانه باختری و قدس اشغالی است؛ به ویژه اینکه رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل اعتراف کرد که اسرائیل در جمع آوری اخبار اطلاعاتی در مورد عملیات های انفرادی مبارزان فلسطینی ناکام مانده است.

ارگمان وابسته به جریان سکولار چپگرای رژیم صهیونیستی است که در سال ۱۹۷۸ به عضویت ارتش و در سال ۱۹۸۳ به عضویت شاباک درآمد. وی یکی از نخبه های نظامی و سیاسی اسرائیل به شمار می رود.

انتخاب ارگمان به این سمت بدان معناست که سازمان شاباک به فعالیت های جاسوسی خود در داخل کرانه باختری شدت خواهد بخشد و سعی خواهد کرد تا شبکه جاسوسی جدید را در شهرهای تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین ایجاد کند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که تشکیلات خودگردان همچنان به همکاری و هماهنگی امنیتی و نظامی خود با ارتش اسرائیل ادامه می دهد.

لینک منبع : مرکز اطلاع رسانی فلسطین

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 204 تاريخ : شنبه 24 بهمن 1394 ساعت: 17:04

تربیت کودکدومین چیزی که در تربیت و شکل گیری کودک موثر است:

خودداری از قالب بندی کودکان :

منظور این است که کودکان را در قالب مشخصی قرار دهیم. به گونه ای که نتوانند از آن حدود و قالب خارج شوند یا از آن سرباز زنند. بسیاری از پدران ومادران دچار این اشتباه آشکار شده اند. مثلا پدر پزشک است دوست دارد فرزندش در آینده مثل او پزشک شود؛ بنا بر این شب و روز مواظب اوست و درباره موفقیت، از دیدگاه خودش با او صحبت می کند.

گاهی هم کودکان وسیله ای برای تحقق اهدافی می شوند که والدین نتوانسته اند به آن دست یابند پدری که آرزو داشته پزشک شود اما به دلایلی نتوانسته است به آرزوی خود برسد، اکنون به فرزندش فشار می آورد، باید حتما پزشک شود.

و هر پدر و مادری که فرزندش را در قالب و چارچوب مشخصی قرار می دهد باید به این مسایل توجه کند:

الف) پدر و مادر باید بدانند که هر کسی شخصیت مستقلی دارد که با دیگران متفاوت است. شاید در بعضی صفات با هم اتفاق نظر داشته باشند. ما باید این اختلاف را قبول کنیم و ضرورت ندارد فرزندمان مثل ما حرکت کند،چون او هم شخصیت مستقلی دارد.

ب) پدر و مادر عزیز قرار بر این نیست حتما کاری که شما انجام می دهید درست باشد . بسیاری از ما عیب های خود را نمی بینیم و فکر می کنیم اغلب کارهایی که می کنیم درست است.

ج) در ساخت شخصیت ویژه ی فرزند خود عجله نکنید چون عجله باعث می شود کودکان را را در قالب و چهار چوبی قرار دهیم که از دنیای آنان جداست. چه بسا با این کار نادرست ما، اصول رشد متعادل روحی و رفتاری خود را از دست بدهد. کودکان را به خاطر مطالعه از بازی منع می کنیم یا آنان را از تفریح و خوش گذرانی باز می داریم، چون فکر می کنیم پول و وقت را هدر می دهد یا به خاطر اینکه ما در کودکی این گونه زندگی کرده ایم.

نتایج منفی قالب کودکان

۱_ کشتن ابتکار

۲_ تکرار شخصیت معیب و پریشان

۳_ ساخت شخصیت های دنباله رو، که نقشی در جامعه ندارد

۴_ خود خواهی

سومین چیزی که در تربیت و شکل گیری کودک موثر است

قبل از تشنگی به فکر کندن چاه باشید: پدر و مادر در آموزش مسایل اساسی، رفتاری و عادات اجتماعی از دوران کودکی باید شروع کنند تا مانند کسی نباشد که در بیابان حرکت می کند، منتظر می ماند تا تشنه شود آن وقت به فکر جستجو یا حفر چاه آب بیفتد. چه بسا این فرد قبل از کندن چاه بمیرد. هدف از بیان  این مطلب آن است که:

۱_قبل از اینکه کودک تبدیل به یک دزد شود، به او بیاموزیم نباید وسایل دیگران را بدون اجازه بردارد. اسباب بازی دوستش را بدون اجازه بر ندارد. برای بر داشتن چیزی، بدون اجازه دست در کیف مادر و دوستانش نکند. چیزی را بدون پرداخت پول از مغازه دیگران بر ندارد.

۲_ترحم نسبت به خواهر و برادر کو چکتر و حیوانات را در کودکی به او بیاموزیم. یعنی قبل از اینکه بزرگ و قدرتمند شود و دیگران را شکنجه کند.

آن چه در کودکی به فرزندانمان می آموزیم، ثمره آن را بعدا برداشت می کنیم، هر کس تلاش کند نتیجه آن را بدست می آورد، پس بیایید قبل از این که تشنه شویم، چاه آب را با هم بکنیم.

چهارمین  چیزی که در تربیت و شکل گیری کودک موثر است

اگر عسل می خواهید کندو را نشکنید:

پدر و مادر دوست دارد فرزندش از او بهتر باشد وبیشتر از زندگی بهره مند شود. امید وار است فرزندش در زندگی خوشبخت شود واز چیزهایی که خودش از آن محروم بوده است، بر خوردار گردد. این مساله خوب است و ایرادی ندارد، اما سؤال این جاست که، چگونه؟

بعضی از والدین اصرار می کنند باید خواسته فرزندشان همان خواسته ی آنان باشد. کودک چیزی را بخواهد که والدین می خواهند، این درست نیست. همه والدین باید خوب بدانندکه کودک دوست ندارد بر اساس خواسته ی آنان در مدرسه ودرس موفق شود و ارتقا پیدا کند. او دوست دارد معلم باشد یا مهندس، می خواهد به جای پزشک پلیس باشد. این جاست که میان خواسته ی کودک و والدین بر خورد پیش می آید که اغلب اوقات والدین پیروز می شوند.

کودک پزشک می شود اما هیچ علاقه ای به آن ندارد. انسانی با اراده ضعیفی می شود. که مانند بالن بزرگ و تو خالی است. به راحتی دچار یأس و نا امیدی می شود.

پنجمین چیزی که در شکل گیری کودک موثر است

دمکراسی را به کودک بیاموزید : یکی از کارهای ضروری برای کودکان، این است که دیگران به رأی و نظر آن ها احترام بگذارند. کودک، خیلی خوشحال می شود اگر به او بگوییم: نظرت در این زمینه چیست؟ آیا برای تفریح به فلان جا برویم؟ هنگامی که بعد از وضع قوانینی به او اجازه می دهیم، لباس، اسباب بازی و داستان مورد نظرش را انتخاب کند، خوشحال می شود، مثلا به او یاد آوری کنیم که پسر لباس دختر را نمی پوشد، دختر هم لباس پسران را نمی پوشد. اسباب و داستان باید مفید باشد، سپس  بعد از وضع این قوانین به فرزندش اجازه دهد خودش انتخاب کند.

عقل کودک از کار می افتد، اگر ببیند پدر و مادرش در خانه دیکتاتور هستند.

مشورت سلاحی علیه دیکتاتوری

مربیان، باید از کودکی، در مسایل بزرگ و کوچک به کودکان آموزش دهند. مثلا: وقتی به تفریح می رویم، نظر کودک را بپرسیم: به کجا برویم؟ چرا به این مکان برویم؟ نقاط منفی و مثبت این مکان چیست؟ چه زمانی از منزل حرکت کنیم؟ کی بر گردیم؟ چه وسایلی با خود ببریم؟ چه کسی آن ها را بردارد؟ کی آن را آماده کند؟

یکی از مهم ترین عناصر دمکراسی مشاوره و احترام به رأی دیگران است.

ششمین چیزی که در شکل گیری کودک موثر است

یک سوم همسر: هنگامی که این زن را که مادر پنج فرزند است دیدم تعجب کردم او لیسانس پرستاری دارد وآماده می شود کارشناسی ارشد و بعدا دکترا بگیرد. خادم و آشپز و لباس شویی در خانه ندارد. علاوه بر این ها مسؤلیت آموزش مسائل اسلامی را به زنان را بر عهده دارد. روزی علت این همه موفقیت را پرسیدم. در جوابم گفت: پدرم: مرا در هر ماه به مدت ده روز بر انجام امور خانه، مسؤلیت پذیری و خرید نیازمندی های منزل تربیت کرده است. خواهر و مادرش هم یک سوم هر ماه به این شیوه تربیت شده اند.متوجه آثار تربیتی آن دوران بر آن دختر شدم. فهمیدم او از کودکی به اندازه یک سوم وقت خود را به کار مادری و خدمت کاری، پرداخته است.

به مربیان، پدران و مادران، توصیه می کنم، دختران خود را از کودکی برای این که همسر خوب و موفقی شوند، آماده و تربیت کنید. دختر می بیند مادر در منزل فعال است، صبح زود از خواب بیدار می شود، وسائل مورد نیاز منزل را از بازار تهیه می کند، لباس ها را می شوید و اتو می کشد، غذا را می پزد و خانه را نظافت می کند. این جاست که مادر، به عنوان الگو و نمونه در برابر دیگران قرار می گیرد و او را سرمشق خود قرار می دهد. عدم مشارکت فرزندان در خانه، فرزند را تبدیل به شخصی تنبل، مدیری بد و…… می کند.

ادامه دارد …..

برگرفته از کتاب : پدر و مادر بهترین مربیان دنیا

نوشته : محمد سعید مرسی

ترجمه : ایوب پوزش 

تلخیص و ارسال : داود رحمانی

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 215 تاريخ : شنبه 24 بهمن 1394 ساعت: 17:04

اینستاگراماینستاگرام کار چندحسابی‌ها راحت‌تر کرد

اینستاگرام به زودی به کاربرانش این امکان را خواهد داد که بتوانند بین چند حساب (account) جابه‌جا شوند.

به نقل از مک‌ورلد، اینستاگرام در حال آزمایش بر روی راه ساده‌تری است که کاربران بدون اینکه مجبور باشند چندین بار وارد حساب خود شده و از آن خارج شوند، بتوانند بین حساب‌های مختلف خود جابه‌جا شوند. بدین‌ترتیب زندگی برای کاربران اینستاگرامی که بیش از یک حساب دارند، آسان‌تر خواهد شد.

اینستاگرام اعلام کرد که در حال آزمایش بر روی یک ویژگی است که جابه‌جا شدن بین چندین حساب بر روی اپلیکیشن‌های آیفون اینستاگرام امکان‌پذیر شود. کاربران اینستاگرام در ابتدا هفته گذشته متوجه این ویژگی جابه‌جایی بین حساب شدند. پیش‌تر از این در ماه نوامبر، اینستاگرام این ویژگی را برای کاربران اندرویدی به آزمایش گذاشت، اما این شرکت اعلام نکرد که چند کاربر آیفون توانستند حساب‌های خود را جابه‌جا کنند و یا اینکه چه زمانی جابه‌جایی بین حساب برای تمامی کاربران به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

کاربران اینستاگرام که این ویژگی جابه‌جایی بین حساب برایشان امکان‌پذیر شده است، در بخش تنظیمات این اپلیکیشن، یک قسمت جدید «حساب بیفزایید» را خواهند یافت. وقتی که شما یک حساب جدید اضافه کنید، قادر خواهید بود سریعا با انتخاب حساب از منوی جدیدی که در بالای صفحه پروفایلتان وجود دارد وارد آن شوید. همچنین وقتی که نوتیفیکیشنی برای شما بیاید، قادر خواهید بود از کدام حساب آن را دریافت کرده‌اید.

در حال حاضر شما نمی‌توانید هم‌زمان وارد بیش از یک حساب اینستاگرام شوید. اگر می‌خواهید بین چند حساب جابه‌جا شوید، باید از حسابی که در حال حاضر در آن هستید خارج شده و سپس وارد حساب دیگر خود شوید.

به نظر می‌رسد اینستاگرام واقعا مایل بود کاربران تنها یک حساب کاربری اینستاگرامی داشته باشند، اما از آنجایی که این اپلیکیشن به‌اشتراک‌گذری تصاویر شایع‌تر شده است، نیاز برای داشتن چندین حساب هم بالا رفته است. افرادی که در حال حاضر یک حساب اینستاگرام شخصی دارند، ممکن است بخواهند برای تجارت‌های کوچک خود یک حساب دیگر را فعال کنند و یا برای شرکت یا جنس خود ملزم به داشتن یک پروفایل اینستاگرامی دیگر باشند.

چرا این موضوع اهمیت دارد؟

اینستاگرام همچنین احتمالا برای ایجاد این ویژگی تحت تاثیر جوانانی قرار گرفته که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. این روزها جوانان می‌خواهند حضور اجتماعی خود را با استفاده از چندین حساب اینستاگرامی طبقه‌بندی کنند. یکی از حساب‌ها، یک حساب خصوصی جعلی است که به آن فینستاگرام (finstagram) می‌گویند و می‌توانند سلفی‌های بانمک و خاطرات بامزه خود را در آن به اشتراک بگذارند.

دیگری حساب عمومی واقعی یا «رینستاگرام» (rinstagram) است که آن را حساب رسمی خود به حساب می‌آورند برای زمانی که والدین، اساتید یا کارفرمایانشان بخواهند تصاویرش را ببینند.

با آسان‌تر کردن کار برای این جوانان که بتوانند راحت‌تر بین حساب های خود جابه‌جا شوند، اینستاگرام ممکن است مدت زمانی که افراد از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند را افزایش دهد که به تناسب، درآمد این شرکت نیز افزایش خواهد داشت.

لینک منبع: ایسنا

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 231 تاريخ : پنجشنبه 22 بهمن 1394 ساعت: 17:02

مولاوردیمولاوردی: علت ۵۵ درصد طلاق‌ها «اعتیاد» است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اعتیاد مهمترین آسیب اجتماعی در حوزه زنان است.

شهین دخت مولاوردی در جمع خبرنگاران افزود: زنان ۱۰ درصد معتادان کشور را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به بالا بودن آمار اعتیاد در افراد متاهل بیان کرد: اعتیاد افراد متاهل آسیبهای اجتماعی بیشتری برای خانواده‌ها به ویژه کودکان به دنبال دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: یکی از این آسیب­ها افزایش طلاق در جامعه است. ۵۵ درصد طلاق­‌هایی که در کشور رخ می دهد، ناشی از اعتیاد است.

مولاوردی مهمترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید را تامین و ارتقای سرمایه اجتماعی دانست و تصریح کرد: ثبات و آرامش اقتصادی و سیاسی و تحقق امنیت و اخلاق در حوزه فرهنگی در کشور از مهمترین برنامه‌های این دولت است.

وی ادامه داد: بودجه خاصی به بانوان اختصاص داده نشده است. رویکرد دولت یازدهم توانمندسازی زنان و ایجاد عدالت جنسیتی است که این عدالت در برخورداری عادلانه زنان و مردان از منابع و فرصت‌ها شکل می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده حمایت از برنامه‌های سمن­ها را یکی از فعالیتهای مهم در حوزه کار امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری عنوان و اظهار کرد: در راستای این امر تفاهم‌نامه همکاری با وزاتخانه‌های آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت و سازمان‌ زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی امضاء شد که با توجه به این تفاهم نامه و همکاری این دستگاه‌ها برنامه حوزه زنان و خانواده در سطح کشور و استان اجرا می‌شود.

مولاوردی عنوان کرد: دولت تدبیر و امید به مسائل زنان در مناطق محروم توجه ویژه‌ای دارد و توسعه متوازن و تقسیم عادلانه منابع و فرصت­ها درحوزه زنان و خانواده بویژه در مناطق و استانهای کمتر برخوردار از رویکردهای مهم دولت یازدهم است.

وی تاکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و جزء مناطقی است که نیاز به سرمایه‌گذاری و فراهم کردن زیرساخت‌ها دارد و در سفر دولت به استان که در آینده نزدیک انجام می‌شود بخشی از مشکلات و توسعه نامتوازن این استان رفع خواهد شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تدوین یک برنامه جامع در خصوص وضعیت زنان در کشور تصریح کرد: در این راستا اطلس وضعیت زنان در کشور تدوین می شود و با اجرای این برنامه وضعیت زنان و آسیبهای اجتماعی این حوزه به خوبی مشخص می‌شود.

مولاوردی با اشاره به برگزاری هفتمین نشست منطقه‌ای سازمانها و تشکلهای مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی جنوب کشور به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این نشست طی سه روز و با حضور سه استان بوشهر، فارس و خوزستان به میزبانی شهر یاسوج برگزار شد و برنامه ها نیز به صورت مطلوبی در این نشست به اجرا در آمد.

وی خاطرنشان کرد: در این نشست کارگاه‌های آموزشی برای شرکت کنندگان برگزار شد و امیدواریم این آموزشها هر چه سریع‌تر وارد فاز اجرایی شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: امیدواریم که با ایجاد شبکه‌های ارتباطی بین سازمانهای مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی موضوع آسیبها در هم در حوزه زنان که هم در کهگیلویه و بویراحمد و هم در سایر استانها نیاز به توجه بیشتری دارد، در اولویت قرار بگیرد.

ملاوردی از برگزاری هشتمین نشست منطقه‌ای در اسفندماه سال جاری به میزبانی شهر تهران خبر داد و ادامه داد: این نشست با حضور استانهای قم، قزوین، مرکزی، البرز و تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در دولت گذشته توجه چندانی به تشکل‌های مردم نهاد به عنوان کانونهای مهم مدنی و اجتماعی نمی شد، افزود: این نهادها در دولت گذشته تا حدودی دچار بحران هویتی شده بودند و یکی از راهبردهای مهم دولت تدبیر و امید در حوزه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، هویت یابی و استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به مشکلات متعدد پیش روی دولت تدبیر و امید در آغاز کار اشاره و تأکید کرد: روی کارآمدن دولت یازدهم در شرایطی بود که کشور با مشکلات متعدد و چالش های اساسی در ابعاد مختلف روبرو بود. بی ثباتی و ناآرامی در فضای سیاسی و اقتصادی کشور و رکود بی‌سابقه از مهمترین مشکلات و آسیبهای مهم کشور در قبل از شروع دولت یازدهم بودند.

مولاوردی اضافه کرد: با همت و تلاش مضاعف دولت تدبیر و امید برنامه‌ها و اهداف تعیین شده از سوی رئیس جمهوری و دولت یازدهم یکی پس از دیگری در حال محقق شدن است.

لینک منبع: ایسنا

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 186 تاريخ : پنجشنبه 22 بهمن 1394 ساعت: 17:02

تلبیس ابلیسفریب شیطان در نمازگزاران

دیگر وسوسه شیطان است در لباس نمازگزار، كه بعضی چند بار آن را می‌شویند، و اگر دست به آن بخورد باز می‌شویند. بعضی شستن لباس را در خانه كافی نمی‌دانند و می‌گویند: حتماً باید در رودخانه باشد بعضی هم لباس را در دلو گذاشته به شیوه یهودیان در چاه آب فرو می‌برند. اصحاب کرام(رض) چنین نکردند، ایشان هنگامیکه فارس را فتح کردند با لباس فارسیان نماز خواندند و فرش و رخت ایشان را به كار بردند. بعضی از وسواسیان چنانكه قطره‌ای آب بر لباسش بچكد تمام آن را می‌شویند و بدین سبب از نماز جماعت جا می‌مانند، بعضی هم در روز بارانی محض پرهیز از «ترشح» آب باران به مسجد نمی‌روند.

نیز از وسوسه‌های شیطانی تكرار نیت نماز و تكبیرة‌الاحرام بستن و باز شكستن است. بعضی وسواسیان هستند كه سوگند به سه طلاق می‌خورند كه این نیت آخری است! در حالی كه شریعت ما سهله و سمحه است وپیغمبر صلی الله علیه و سلم و یارانش چنین نمی‌كردند.

از ابوحازم نقل است كه وارد مسجد شد ناگهان شیطان وسوسه‌اش كرد كه وضو نداری بی‌وضو نماز می‌گزاری؟ گفت:‌[ لعین!] تو این قدر خیر خواه من نبودی!.

و چاره این وسواس آن است كه به آدم وسواسی گفته شود همین قدر كه تو به نماز برخاسته‌ای نیت است و لفظ لازم نیست، تازه آن را هم گفتی ودرست گفتی؛ اعاده برای چیست؟

از ابن عقیل نقل است كه كسی از او پرسید من چه كنم؟ وضو می‌گیرم، سپس با خود می‌اندیشم گرفته‌ام، تكبیر می‌گویم و با خود میاندیشم كه نگفته‌ام. ابن عقیل گفت: نماز بر چنین آدمی واجب نیست! چرا كه مجنون است و قلم از مجنون برداشته شده تا به عقل باز آید.

مؤلف گوید: وسوسه در نیت نماز ناشی از مسأله ندانستن و كم عقلی خواهد بود. پیداست كه اگر كسی فی المثل زیر پای عالمی محض احترام بخواهد برخیزد به لفظ نمی‌گوید كه «زیر پای این عالم محض احترام به علمش بر می‌خیزم…» بلكه همان برخاستن نیت او را نشان می‌دهد. در نماز هم قیام و نیت بلافاصله و باز هم درنفس متصور میشود و صورت وقوع خارجی می‌یابد و مادام كه نیت را فسخ نكرده اگر تكبیر را بگوید صحیح عمل كرده و چنان نیست كه لازم باشد نیت و تكبیر با هم باشد… آورده اند كه هیچ كس بیش از پیغمبر (صلی الله علیه و سلم) بر خرده بینان وسواسی سختگیر نبود، همچنین ابوبكر و عمر (رضی الله عنهم) بر حال و عاقبت وسواسیان بسیار نگران بودند.

از وسواسیان كسانی هستند كه چون نیت را درست كردند دیگر از بقیه نماز غافل اند و نماز را همان تكیبرة‌الاحرام می‌دانند و بس؛ و این فریب شیطانی است كه دخول در عبادت را از خود آن مهم‌تر وانمود می‌كند و آدم را از اصل خانه به در آن مشغول می‌دارد.

و از وسواسیان كسانی هستند كه در اواخر ركعت به جماعت می‌رسند و وقت خود را به «استفتاح و استعاذه» تلف می‌كنند تا امام به ركوع می‌رود و در وسط ركوع با عجله تكیبر گفته به نماز ملحق میشوند، حال آنكه بعضی علما قرائت را بر مأموم لازم شمرده اند ولی «استفتاح و استعاذه» سنت است و مستحب، بدین گونه احتیاط در آن است كه در چنین موردی از «استفتاح» كه سنت است بگذرد و حین قدری از قرائت [ كه در نظر بعضی بر مأموم واجب است] به نماز ملحق گردد واین نكته‌ای است كه شیخ ابوبكر دینوری به مؤلف كتاب – هنگامی كه نوجوان بود – تذكر داد.

نمازبرخی عبادت پیشگان را هم شیطان از این راه فریفته كه به سبب بعضی وسوسه‌ها سنتها را به جای نمی‌آورند، مثلا به صف اول نمی‌روند و می‌گویند اصل بر این است كه دل نزدیک باشد، و در نماز دست روی دست نمی‌گذارند به این عنوان كه نمی‌خواهم خشوعی از خویش بنمایانم كه در دل ندارم. كه این دو سنت از بعضی صالحان بزرگ روایت است، مثلاً از قول پیغمبر (صلی الله علیه و سلم) «بهترین صفهای مردان اولین آنهاست و بدترین آخرین آنها»، و نیز آورده اند كه ابن مسعود  نماز می‌خواند دست چپ را بر روی دست راست گذارده بود، پیغمبر r(صلی الله علیه و سلم) بر او گذشت و دست راستش را بر چپش گذاشت.

و شیطان بعضی نمازگزاران را از راه زیاده روی در غلیظ ادا كردن حروف از مخارج می‌فریبد، و چنان «الحمد» و «مغضوب» پر سر وصدا و مكرری راه می‌اندازند كه از آیین نماز بیرون می‌رود و به سبب تكلف در تحقق مخرج از تدبر و فهم معنی باز می‌مانند.

روایت است كه كسی بر انس بن مالک  وارد شد و او نماز سبک مثل نماز مسافر می‌خواند، آن شخص پرسید:‌ خدایت بیامرزاد، آیا این همان نماز واجب است كه پیغمبر(صلی الله علیه و سلم) می‌خواند یا نماز مستحبی به جای آوردی؟ انس گفت: این همان نماز واجب است كه رسول الله (صلی الله علیه و سلم)می‌خواند، و حضرت می‌فرمود: «بر خود سخت نگیرید كه خدا بر شما سخن می‌گیرد، كه [ پیش از شما]‌ عده‌ای بر خود سخت گرفتند و خدا بر ایشان سخت گرفت كه این راهبان دیر و صومعه نشینان بقایای آنان هستند…». و نیز روایت است كه عثمان بن ابی العاص به پیغمبر (صلی الله علیه و سلم)عرض كرد: ‌«شیطان میان من و نماز من حایل می‌شود و در قرائت مرا به اشتباه میاندازد». حضرت فرمود: «آن شیطانی است به نام خنزب، هر گاه احساس كردی كه وسوسه ات می‌نماید، از او سه بار به خدا پناه ببر و به سمت چپ آب دهان بینداز». عثمان گوید: این كار را كردم و خدا آن وسوسه را از من دور كرد.

شیطان بسیاری از عبادت پیشگان جاهل را می‌فریبد و می‌پندارد كه عبادت همین قیام و قعود است و بس؛ و بر این عادت خود نادانسته ادامه می‌دهند، مثلا هنوز تشهدشان را تمام نكرده چون امام سلام می‌دهد اینها هم سلام می‌دهند و از نماز خارج می‌شوند حال آنكه از تشهدشان قدری باقی مانده وتشهد امام از اینان كفایت نمی‌كند.

روزی بر یكی از عبادت پیشگان وارد شدم، داشت نماز مستحبیه (در روز) با صدای بلند می‌خواند، گفتم: جهر در نماز روز مكروه است، گفت: دارم این جوری خواب را از خود می‌رانم،… گفتم: سنت به سبب خواب آلودگی تو ترک نمی‌شود، وانگهی هر زمان خوابت می‌آید بخواب كه نفس تو را هم بر تو حقی است. و از پیغمبر (صلی الله علیه و سلم)روایت داریم كه هر كس نماز روز را به جهر بخواند با پشگل بزنیدش!

شیطان بعضی عبادت پیشگان را بدین گونه فریفته كه نماز شب زیاد می‌خوانند و از شب زنده داری و نیز ادای نماز مستحب روز بیش از ادای فرایض شادمانند، شب بیدار می‌مانند و سپیده كه می‌زند خوابشان می‌برد و نماز صبح‌شان قضا می‌شود! یا به نماز جماعت صبح نمی‌رسند، یا روز خرد و خسته و خواب آلوده‌اند ونمی‌توانند برای عائله‌شان كسب روزی نمایند.

عباد پیشه پیری به نام حسین قزوینی را دیدم كه در جامع منصور (بغداد) زیاد قدم می‌زد، سبب پرسیدم. گفت: ‌برای آنكه چرتم نگیرد! اما شرع این را نخواسته، و پیغمبر (صلی الله علیه و سلم)فرماید: «نفس تو را هم بر تو حقی است هم شب برای عبادت برخیز و هم بخواب»، و جای دیگر فرمود: «بر شماست یک قربانی متوسط، هر كس دراین دین بر خود سخت بگیرد، آن سختگیری مغلوبش می‌كند». و نیز آورده اند كه پیغمبر (صلی الله علیه و سلم)وارد مسجد شد و ملاحظه كرد كه طنابی بین دو ستون بسته اند، پرسید این چیست؟ گفتند: از آنِ زینب است كه به نماز دراز می‌ایستد و هر گاه خسته می‌شود یا سست می‌گردد دست به این می‌گیرد. فرمود: این طناب را باز كنید، و فرمود: «هر یک از شما با نشاط نماز بخواند، هر گاه سست و خسته شد بنشیند» (یعنی برای نماز مستحب لازم نیست كسی خود را شكنجه بدهد). و از عایشه  روایت است كه حضرت فرمود: «‌وقتی كسی از شما را چرت گرفت، بخوابد تا خوابش بپرد، زیرا كه بسا اگر به حال چرت نماز بخواند به جای آنكه خودش را دعا كند به خود دشنام بدهد!». (این حدیث را بخاری و مسلم هردو روایت نموده اند و حدیث قبلی را تنها بخاری نموده است)…

شیطان بعضی شب زنده دارای را هم بدین گونه می‌فریبد كه شب بیداری خود را برای مردم حكایت می‌كند، مثلا به این صورت كه میگویند: ‌فلان مؤذن به هنگام اذان گفت! تا بدانند در آن موقع بیدار بوده؛ كه اگر ریایی هم به خرج نداده باشد دست كم ثواب خود را كم كرده زیرا عملش را از «دیوان سرّ» به «دیوان علانیه» نقل می‌دهند.

ابلیس بعضی‌ها را چنین فریفته كه در مساجد برای عبادت مستحب تنها می‌مانند تا بدین گونه خود را به مردم بشناسانند. از پیغمبر (صلی الله علیه و سلم)نقل است كه «بهترین نماز مرد آن است كه در خانه خود بخواند الا نماز فرض». (این حدیث را بخاری و مسلم هردو آورده اند). و آورده اند كه عامر بن قیس اكراه داشت از آنكه او را در مسجد در حال نماز مستحبی خواندن ببینند حال آنكه درمنزل روزی هزار ركعت نماز می‌گزارد، و ابن ابی لیلی هرگاه مشغول نماز می‌بود و كسی بر او وارد می‌شد، او [به عنوان استراحت] دراز می‌كشید.

بعضی عابدان را شیطان چنین فریفته كه میان مردم به گریه تظاهر می‌كنند. البته ممكن است كسی واقعاً ‌نتواند خود را نگاه دارد اما اگر از كسی كه می‌تواند خودداری كند دیده شود در معرض ریاست. از ابووائل نقل است كه در خانه حین نماز آهسته می‌گریست اما اگر دنیا را به وی می‌دانند در حضور كسی آن كار را نمی‌كرد. از ایوب سختیانی نقل است كه هر گاه گریه بر او غلبه می‌نمود از میان جمع بر می‌خاست.

شیطان بر بعضی از عبادت پیشگان امر را چنین مشتبه كرده كه شب و روز نماز می‌خوانند اما در اصلاح یک عیب نهان یا درست كردن راه معیشت خود نظری نمی‌كنند، حال آنكه رعایت اینها از مستحبات فراوان اولی تر است.

شیطان قاریان قرآن را با تند خوانی می‌فریبد كه شایسته نیست، و اینكه از بعضی گذشتگان نقل است كه درهر روز یا در یک ركعت قرآن تلاوت می‌كرده اند نادر است. و هر كه بر این كار مداومت نماید اگر چه خلافی نكرده اما اگر ترتیل كند و آرام و با تأنی بخواند در نظر علما خوشتر است چنانكه از پیغمبر r(صلی الله علیه و سلم)روایت كرده اند: «هر كس در كمتر از سه روز قرآنی بخواند آن را نمی‌فهمد».

و نیز شیطان بعضی قاریان را می‌فریبد كه شبها بر مناره صدا در صدا بیندازند و به آواز قرآن بخوانند این كار گذشته از مردم آزاری و خواب دیگران را گرفتن در معرض ریا هم هست، برخی هم قرآن خواندنشان را برای موقع اذان و هنگامی كه مردم به مسجد می‌آیند می‌گذارند كه ببینندشان.

مؤلف گوید: از چیزهای عجیب كه دیدم اینكه امام جماعتی بعد از نماز صبح، معوذّتین (دو سوره‌آخر قرآن) را خواند وسپس دعای ختم قرآن را خواند تا بپندارند یا بدانند قرآن ختم كرده است. حال آنكه روش پیشینیان این نبود، آنان عبادات خویش را نهفته می‌داشتند. مثلا ربیع بن خیثم اعمالش همه پنهانی بود واگر كسی وارد می‌شد و او مشغول قرائت بود پارچه‌ای روی قرآن می‌افكند و آن را می‌پوشانید و و همچنین احمد بن حنبل قرآن زیاد می‌خواند اما معلوم نمی‌شد كی ختم كرده است.

برگرفته از کتاب تلبیس ابلیس 

نوشته : علامه ابوالفرج ابن جوزی(رحمه الله)

ترجمه: عليرضا ذكاوتی قراگزلو

تلخیص : تابش

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 215 تاريخ : پنجشنبه 22 بهمن 1394 ساعت: 17:02

عبدالقادر عودهاسلام؛ دین است و دنیا

احكام اسلام بر دو نوع‌اند:

۱- احكام دینی از قبیل عقائد و عبادات

۲- احكامیكه برای تنظیم دولت و ملت و رابطه افراد و جماعات با یكدیگر وضع گردیده است چون قوانین مربوط به معاملات، مجازات، احوال شخصی، نظام، حكومت و….

پس اسلام در میان دین و دنیا، ‌مسجد و دولت پیوند می‌دهد، ‌بعبارت دیگر اسلام مجموع دین و دولت عبادت و رهبری است. همانگونه كه عقائد و عبادات جزیی از اسلام بشمار می‌آید، نظام و حكومت جزء‌ مهمتر آن می‌باشد.

حضرت عثمان درست فرموده است آنجا كه می‌گوید: «إن الله لیزع بالسلطان ما لا یزع بالقرآن». «همانان خداوند بوسیلهء ‌حكومت از كارهایی جلوگیری می‌نماید كه بوسیله ‌قرآن جلوگیری نمی‌شوند».

احكام مختلف و متنوع اسلام برای سعادت دنیوی و اخروی بشر نازل گردیده بنابراین هر عمل دنیوی یك جنبه ‌اخروی نیز دارد. بطور مثال هر عمل عبادی، مدنی، جزایی، دستوری یا حكومتی در دنیا اثر و نتیجه‌اش این است كه واجبی ادا یا حقی ثابت یا زائل می‌گردد و یا بر مجازات و مسئولیتش امضا می‌شود ولی بر همین عمل در روز قیامت اثر دیگری مرتب می‌شود‌ و آن ثواب یا عقاب اخروی است و چون هدف شریعت اسلامی تأمین سعادت دنیوی و اخروی انسانها است. لذا تمام قوانین آن متصل به هم هستند و قابل تجزیه و تقسیم نمی‌باشند، زیرا با عمل به بعضی و ترك بعضی دیگر هدف اساسی اسلام تحقق پیدا نخواهد كرد و هر كسی آیات احكام را در قرآن تحت مطالعه و بررسی قرار دهد در می‌یابد كه مجرمین به دو سزا یعنی یك سزای دنیوی و یك سزای اخروی محكوم می‌گردند، ‌مثلاً خداوند در این مورد می‌فرماید: ﴿إِنَّمَا جَزَٰٓؤُاْ ٱلَّذِینَ یحَارِبُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَیسۡعَوۡنَ فِی ٱلۡأَرۡضِ فَسَادًا أَن یقَتَّلُوٓاْ أَوۡ یصَلَّبُوٓاْ أَوۡ تُقَطَّعَ أَیۡدِیهِمۡ وَأَرۡجُلُهُم مِّنۡ خِلَٰفٍ أَوۡ ینفَوۡاْ مِنَ ٱلۡأَرۡضِ﴾ [المائدة: ۳۳]. «همانا كیفر آنها كه با خدا و پیامبر به جنگ بر می‌خیزند و در روی زمین دست به فساد می‌زنند این است كه اعدام شوند، یا بدار آویخته گردند یا دست راست و پای چپ‌شان بریده شود یا از سرزمین خود تبعید گردند».

و همین گونه كسانیكه اشاعه ‌فحشا می‌كنند و بزنان پاكدامن تهمت ناروا می‌زنند و در دنیا و آخرت مجازات دارند. فرمان خداوند است كه می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یحِبُّونَ أَن تَشِیعَ ٱلۡفَٰحِشَةُ فِی ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لَهُمۡ عَذَابٌ أَلِیمٞ فِی ٱلدُّنۡیا وَٱلۡأٓخِرَةِ﴾ [النور: ۱۹]. «همانا كسانیكه دوست  دارند تا در میان اهل ایمان كار منكر را اشاعه و شهرت دهند برای آنها در دنیا و آخرت عذاب دردناك خواهد بود». و نیز خداوند می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یرۡمُونَ ٱلۡمُحۡصَنَٰتِ ٱلۡغَٰفِلَٰتِ ٱلۡمُؤۡمِنَٰتِ لُعِنُواْ فِی ٱلدُّنۡیا وَٱلۡأٓخِرَةِ وَلَهُمۡ عَذَابٌ عَظِیمٞ ٢٣ یوۡمَ تَشۡهَدُ عَلَیۡهِمۡ أَلۡسِنَتُهُمۡ وَأَیۡدِیهِمۡ وَأَرۡجُلُهُم بِمَا كَانُواْ یعۡمَلُونَ ٢٤ یوۡمَئِذٖ یوَفِّیهِمُ ٱللَّهُ دِینَهُمُ ٱلۡحَقَّ وَیعۡلَمُونَ أَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلۡحَقُّ ٱلۡمُبِینُ ٢٥﴾ [النور: ۲۳-۲۵]. «همانا كسانیكه بزنان پاكدامن و بیخبر تهمت می‌زنند، در دنیا و آخرت معلون (محروم از رحمت خداوند) شدند و هم بعذاب عظیم معذب خواهند شده (وباید بترسند از) روزیكه زبان، دست و پایشان براعمال آنها گواهی می‌دهند و در آن روز خداوند جزای كامل آنها را خواهد پرداخت و آنها می‌دانند كه خداوند حق آشكار است».

و قتل عمد نیز دو نوع مجازات دارد، ‌در دنیا قصاص و در آخرت عذاب، خداوند می‌فرماید: ­﴿یٰٓأَیهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَیۡكُمُ ٱلۡقِصَاصُ فِی ٱلۡقَتۡلَى﴾ [البقرة: ۱۷۸]. «ای كسانیكه ایمان آورده اید حكم قصاص در مورد كشته شدگان بر شما فرض شده است». و نیز خداوند می‌فرماید: ﴿وَمَن یقۡتُلۡ مُؤۡمِنٗا مُّتَعَمِّدٗا فَجَزَآؤُهُۥ جَهَنَّمُ خَٰلِدٗا فِیهَا﴾ [النساء: ۹۳]. «و هر كسیكه مؤمنی را بطور عمد به قتل برساند مجازات او دوزخ است كه همیشه در آن می‌ماند».

آری هیچگونه حكمی را نمی بینیم كه شرع مقدس اسلام برای مجرمین سزای دنیوی و هم اخروی مقرر نكرده است و اگر هم چیزی را یافتیم آن هم در فرمان عمومی خداوند داخل می‌گردد كه می‌فرماید: ﴿أَفَمَن كَانَ مُؤۡمِنٗا كَمَن كَانَ فَاسِقٗاۚ لَّا یسۡتَوُۥنَ ١٨ أَمَّا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ فَلَهُمۡ جَنَّٰتُ ٱلۡمَأۡوَىٰ نُزُلَۢا بِمَا كَانُواْ یعۡمَلُونَ ١٩ وَأَمَّا ٱلَّذِینَ فَسَقُواْ فَمَأۡوَىٰهُمُ ٱلنَّارُۖ كُلَّمَآ أَرَادُوٓاْ أَن یخۡرُجُواْ مِنۡهَآ أُعِیدُواْ فِیهَا وَقِیلَ لَهُمۡ ذُوقُواْ عَذَابَ ٱلنَّارِ ٱلَّذِی كُنتُم بِهِۦ تُكَذِّبُونَ ٢٠﴾ [السجدة: ۱۸-۲۰]. «آیا كسی كه بخدا ایمان آورده مانند كسی است كه فاسق بوده هرگز یكسان نخواهند بود، و اما آنانكه با ایمان و نیكوكار بودند (بپاداش اعمال صالح) منزلگاه پرنعمت در بهشت یابند و اما آنانكه فاسق شدند منزلگاهشان در آتش دوزخ است و هر چند كوشش كنند تا از دوزخ خارج شوند، باز بدان برگردانده می‌شوند و به آنها گفته می‌شود: عذاب آتشی را كه شما تكذیب می‌‌كردید اینك بچشید».

ونیز می‌‌فرماید: ﴿وَمَن یطِعِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ یدۡخِلۡهُ جَنَّٰتٖ تَجۡرِی مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُ خَٰلِدِینَ فِیهَاۚ وَذَٰلِكَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِیمُ ١٣ وَمَن یعۡصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَیتَعَدَّ حُدُودَهُۥ یدۡخِلۡهُ نَارًا خَٰلِدٗا فِیهَا وَلَهُۥ عَذَابٞ مُّهِینٞ ١٤﴾ [النساء: ۱۳-۱۴]. «و هر كسی كه از خدا و رسولش اطاعت كند وی را در باغهایی از بهشت داخل می‌كند كه جوهای آب از زیر (درختان) آن جاری است و جاودانه در آن می‌مانند و این پیروزی بزرگی است، و هر كسی كه از خدا و پیامبرش نافرمانی كند و از مرزهای او تجاوز نماید او را در آتش وارد می‌كند كه همیشه در آن خواهد ماند و برای او مجازات توهین آمیزی است».

و دستورات دنیوی و اخروی اسلام بیهوده وضع نشده است بلكه منطق اسلام چنین است. و اصولاً دنیا محل آزمایش و فناست و جهان آخرت محل پاداش و جاودانگی و انسان در دنیا مسئول كردار خویش بوده و در آخرت به جزای اعمالش می‌رسد اگر كار خوب یا بدی را مرتكب شود همه را برای خودش انجام داده و مجازات دنیوی بدون توبه و بازگشت بسوی خداوند مانع از عذاب اخروی او نمی‌گردد.

قوانین شرع  اسلام با قوانین ساختگی انسانها هرگز قابل قیاس نیست زیرا (همچنانكه قبلاً‌ اشاره شد) اسلام دین و دنیا را بهم مرتبط دانسته و برای هر دو جهان وضع گردیده است به همین دلیل هم هست كه مسلمین در نهان و آشكار در خوشحالی و ناراحتی از دستورات آن پیروی می‌كنند، ایمان و اطاعت از این قوانین را بندگی حق و تقرب بسوی الله می‌پندارند و حتی در شرایط توانایی و امكانات مرتكب اعمال ناشایسته نمی‌گردند، زیرا از قهر الهی و عذاب اخروی می‌هراسند و این خود سبب می‌شود كه جرائم تقلیل یابد و امنیت برقرار گردد و نظام تحكیم یابد. و برعكس قوانین بشری پایگاهی در نفوس انسان‌ها ندارد تا آنها را به اطاعت و پیروی وادار نماید و آنها بجز از ترس جریمه از آن پیروی نمی‌كنند و بنابراین اگر شرایط ارتكاب جرمی برای كسی فراهم آید و بداند نیرویی كه او را مواخذه كند وجود ندارد از ارتكاب آن اجتناب نمی‌كند و هیچ‌گونه قانونی اخلاقی و دینی مانع او نمی‌گردد بنابراین در اینگونه نظامها اخلاق پسندیده تضعیف شده و بیش از پیش تعداد مجرمین مخصوصاً ‌در طبقه قدرتمند افزون‌تر می‌گردد چون فساد اخلاقی در آنها بسیار است و می‌توانند مؤاخذه  قانون فرار كنند.

برگرفته از کتاب : اسلام در زندان دوستان نادان و علمای ناتوان

مؤلف: عبدالقادر عوده

 مترجم: عبدالرحمن الله‌وردی

- - , .

تابش...
ما را در سایت تابش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : علی تابش xn--mgbce6b بازدید : 240 تاريخ : چهارشنبه 21 بهمن 1394 ساعت: 16:22